Att skriva en låt del 3

Uppmaningen "Don’t Bore Us, Get To the Chorus!" var titeln på en Roxette-samling och sammanfattar tanken om refrängen som låtens höjdpunkt där den får visa vad den går för. Även om refrängen inte behöver vara höjdpunkten hos en sång enligt alla kan en lyckad refräng ge kvaliteter som skiljer ut den från mängden. Detta är tredje delen i serien Att skriva en låt.

Låtens refräng

Övergången från vers till refräng kan ske på många sätt – ibland förblir tonarten densamma medan det andra gånger kan handla om ett tonartsbyte. Oftast är tonomfånget något högre i refrängen än i versen.

Stanna kvar i samma tonart

När låten övergår från vers till refräng behöver det nödvändigtvis inte ske något alltför radikalt. I många låtar ändras inte tonarten och ett sådant exempel är ”Jag vill ha en egen måne” av Kenneth och Ted Gärdestad:

Vers 1: (C)Du har då aldrig (F)trott på tårar, (G)det passar inte (C)för en karl
Om man är över (F)femton vårar, (F)finns inga känslor (C)kvar
Kan du förstå två (F)våta kinder, (G) dom torkar lika (C)snabbt igen
Man rår ej för att (F)tårar rinner (G)när man har mist sin (C)vän

Refräng: (F)Jag vill ha en (G)egen måne (C)jag kan åka till(Am)
Där (F)jag kan glömma att(G) du lämnat mig(C)
(F)Jag kan sitta (G)på min måne (C)och göra vad jag vill(Am)
Där (F)stannar jag tills allt(G)ing ordnat sig(C)

penna och papperTonarten förblir C genom vers och refräng. Vad som sker vid refrängen är att den inleds av ett F-ackord i stället för C och ett mollackord (Am) kommer in i ljudbilden. Lägg också märke till att andra delen av sista textraden i versen (”när man har mist sin vän”) tycks accelerera genom flera ord med få stavelser och där alla har neutral betoning.

Nog för att "Jag vill ha en egen måne" är en genial låt, men att påbörja en refräng med F då sångens tonart är C är något som generellt fungerar väl. Detta gäller så klart för samtliga tonarter där övergången I till IV kan användas då vers övergår till refräng. I och IV kan förutom C - F bytas ut till G - C, D - G och så vidare.

Byte av tonart

Ett tonartsbyte medför dels en markering i övergången vers - refräng, dels blir det något nytt och fräscht som inträder.

Partiet mellan vers och refräng brukar ofta utgöras av några ackord (förutom den harmoniska biten kan det så klart hända fler saker i arrangemanget).

Det finns massor av sätt att gå från en tonart till en annan och några givna regler finns inte, det viktigaste är att det låter bra. Det finns två huvudtyper: den nya tonartens tonika (dvs. grundtonen) finns i versens tonart eller så är den nya tonartens tonika inte representerad i versen. Ofta sker bytet av tonart via V7 (ackordet där tonikan är femte tonen i skalan) i den nya tonarten som i dessa exempel:

C - Dm - D7 - G (här skiftar tonarten från C till G, D7 är V7 i tonarten G)
C - Em - D7 - G (ett liknande exempel med samma involverade tonarter)

I båda dessa exempel gäller övergångar till en ny tonart där den nya tonartens tonika finns i versens tonart. Här följer några exempel då den nya tonartens tonika inte varit representerad innan:

C - Em - A7 - D (här går tonarten från C till D och A7 är V7 i tonarten D)
C - Am - A7 - D (ett liknande exempel med samma involverade tonarter)

En metod att ”förvarna om” tonartsbytet fast att hålla sig fast vid samma tonart ett tag till är en vanlig metod i låtskrivandet. Det handlar om att påbörja övergången till en ny tonart utan att genomföra den. Detta sker normalt mellan första och andra versen för att sedan genomföra det helt efter andra versen då låtens refräng kommer in. Detta exempel visar schematiskt hur det kan se ut:

Vers 1: Am G C
Am G C
Em D Am
Am G C
C D Em Am

Påbörjad övergång till ny tonart: F Dm D7

Vers 2: Am G C
Am G C
Em D Am
Am G C
C D Em Am

Övergång till ny tonart: F Dm D7

Refräng (nu introduceras den nya tonarten): G osv

I övrigt gäller ingen specifik formel för låtens refräng. Det finns inget bestämt antal textrader och textraderna kan vara långa eller korta även om de tenderar vara något kortare än textraderna i versen. Ett tips är att lyssna och analysera låtar du gillar. Det viktigaste är förmodligen att du sätter igång och skriver låtar och med tiden kommer du bli bättre på det.

Sång

Om du även ska sjunga är det förutom själva hantverket bra att ha koll på några tekniska bitar. Som för gitarren finns det effekter för sången även om det inte finns lika många olika. Två effekter som är intressanta för en sångare är reverb och de-esser. Reverb skapar en rumskänsla som kan ge mer vidd åt sången. De-esser används för att ta bort oönskade s-ljud som ibland hörs från sången vid uppspelning.

Andra bra resurser när du ska skriva låtar:
Ackordtabell – en grundläggande uppsättning ackord
Tonartstabell – visar vilka ackord som passar tillsammans
Spela in musik – utrustning och metoder när du ska spela in dig själv

Böcker om du fördjupa dig:
Att skriva låtar av Jonas Angerud och Traditionell arrangering av Roine Jansson är två böcker på svenska. Songwriting For Beginners av Miriam Davidson och Kiya Heartwood och Songwriting and the Guitar (String Letter Publishing) är två av många böcker i ämnet på engelska.

Se även Tips på singer-songwriters