Ackord med alternativ baston

Att spela ett ackord och ändra tonen i basen kan tillföra mycket. Här tittar vi på hur ackord som C/E, G/B och A/C# är uppbyggda och hur de kan användas.

Omvända ackord

När det står ett snedstreck och en ytterligare bokstav efter den första bokstaven i en ackordbeteckning innebär det att ackordet spelas med en annan basnot. Ett exempel: ackordet D spelas med tonerna D – F# – A medan ackordet D/F# spelas med tonerna F# – D – A.

Det är alltså samma toner fast ordningen har kastats om. Det finns en ytterligare kategori som också bygger på en ny baston, slash ackord.

Slash ackord

Ett slash ackord har också en annan baston än ackordet i sin rena form, fast skillnaden gentemot det omvända ackordet är att här läggs en ton till som inte tillhör ackordet. Ett exempel är D/G. Grundackordet D dur (D – F# – A) ändras nu till G – D – F# – A .

Nu har du förhoppningsvis koll på hur du läser av dessa ackordbeteckningar och vilka toner som hör dit. Det är dags att lära oss några ackord och ackordföljder.

D/F#
D/F# ackorddiagram

Detta är ett populärt ackord att använda ihop med exempelvis G, Em och C. Eric Clapton har med detta ackord i låten ”Tears In Heaven”. Ackordföljden som inleder denna låt är:

G – D/F# – Em – C/E – G/D – D

Om du är osäker hur du ska spela C/E och G/D ska vi titta på dessa ackord härnäst.

C/E
C/E ackorddiagram

Det enda som skiljer sig i utförande från att spela ett vanligt C dur är att alla sex strängar ska slås an (inklusive den öppna låga E-strängen alltså). Att gå från Em till C/E innebär en något mjukare övergång än sekvensen Em – C.

G/D
G/D ackorddiagram

Detta är ett relativt ovanligt ackord, men om du spelar ackordföljden för ”Tears In Heaven” som angavs ovan märker du att det ger en helt annan karaktär åt ljudet än om ett vanligt G dur hade använts.

A/C#
A/C# ackorddiagram

En artist som använder ackord med alternativa bastoner en hel del är Håkan Hellström. I låten ”Det är så jag säger det” finns A/C# med i verserna, till exempel i låtens första:

Hon låg på [D] gatan medan [A/C#] rymdskeppen
sände [Bm] meddelande genom [Am] atmos - [D7] - fären [G]

Att använda tonen C# mellan grundtonerna D och B leder till en fin övergång.

G/B
G/B ackorddiagram

Precis på samma sätt som A/C# infogades i förra exemplet kan G/B med fördel användas i följande sekvens: C – G/B – Am. Eftersom tonen B befinner sig mellan C och A uppstår här ett snyggt ljudschema. G/B är dessutom väldigt enkelt att spela: du kan använda samma grepp som för det vanliga G-ackordet, fast du undviker kontakt med den översta strängen.  

E/G#
E/G# ackorddiagram

E/G# är ännu ett omvänt ackord att variera med för att hitta nya ackordföljder som låter bra. Prova exempelvis denna ackordföljd:

E/G# – A – B

D/G
D/G ackorddiagram

Ovan nämndes även detta ackord. Prova att spela D och D/G om vartannat och du hittar en intressant växling med rock/popkaraktär. Du kan även experimentera med att dämpa A-strängen då du spelar D/G-ackordet.

Se ackordtabellen för övriga ackord som inte visats med bild.