Spela gitarr - tips, lektioner och artiklar

Denna sektion handlar om att spela gitarr – en helt gratis guide på nätet med nybörjarkurs, riff och licks samt andra tips och tricks. Det finns oändligt många vägar att gå för den som vill utveckla sitt gitarrspel. Tekniker som hammer on, pull off och palm-muting (namn som brukar förbli på engelska även omnämnda i svenska sammanhang) kan tillföra udd och variation när du spelar gitarr.

Tips för dig som vill lära dig spela gitarr

En nybörjarkurs som består av tolv delar ...

  1. Introduktion
  2. Grundläggande spelteknik
  3. Tre vanliga ackord
  4. Vanliga mollackord
  5. Hur du gör ackordbyten
  6. Blues på gitarr
  7. Ett klassiskt rockriff
  8. Powerackord – gitarrens kvintackord
  9. Fingerspel
  10. Kromatiska övergångar
  11. Hur man spelar barréackord
  12. Hur mycket och hur ofta bör man öva?

stämskruvar och namn på strängarStämma gitarren
Guider
Innan du kan få gitarren att låta bra måste du se till att den är stämd. I denna guide förklaras hur det går till att stämma gitarren och vilka metoder det finns inklusive vilken utrustning du kan behöva.

mönster kring gitarrens ljudhålTekniker
Lektioner
I denna sektion lär vi oss att utveckla spelet med plektrum eller specifika tekniker som hammer ons, pull offs, palm-muting, bends med flera. Även speltekniker som alternerat ned- och uppslag.

bron på gitarrenEn samling riff
Tabs
Här följer en samling gitarriff. Lär dig spela gitarriff från kända låtar - Deep Purples "Smoke on the Water", Nirvanas "Smells Like Teen Spirit" och The Beatles "Day Tripper" med flera.

ljudhål gitarr närbildBlueslicks och andra licks
Tabs
Här följer en samling licks. Att spela gitarr blir roligare när man har några intränade licks i sin repertoar. Licks är ungefär detsamma som riff och dessa licks är utskrivna med tabulatur.

tabulaturTabulatur
Lektioner
Tabulatur är ett notskriftsystem för gitarr. Genom att lära dig läsa tabulatur kan du spela dig i genom låtar vare sig det handlar om ackordspel eller gitarrsolon. Tabs används också för att exemplifiera på lektionerna som finns på denna sida.

instruktör med gitarr i knäetVideolektioner online
Recensioner
Letar du efter videolektioner online finns det sajter på Internet som erbjuder stora samlingar. De bästa har massor av skickliga och pedagogiska instruktörer samt gigantiska utbud när det gäller videolektioner.

gitarr detalj bokstav aTips när du spelar gitarr i tonarten A
Lektioner
I en artikelserie kommer du få tips på ackord, låtar samt genom tabs se hur du kan spela i olika tonarter. I första delen handlar det om tonarten A som särskilt är vligt inom rock när det gäller gitarr.

penna, papper och gitarrAtt skriva låtar
Lektioner
I en artikelserie kommer du kunna lära dig mer om hur det går till att skriva en låt. I första delen behandlas låtens struktur med dess typiska beståndsdelar. I de andra två delarna fokuseras extra på låtens vers respektive refräng.

penna, papper och gitarrSpela in musik - vilka metoder finns det?
Produktion
En introduktion i musikprogram (sequencers) och ljudinspelare samt andra metoder som finns att ta till då du vill spela in din musik. Tips om gratisprogram, diverse produkter och hur du bränner ut musik på CD.

Fler resurser

Övningar som förbättrar din teknik och förstärker dina muskler i fingrarna.
Tabell som visar tonarter och exempelvis ger en handledning om vilka ackord som passar till att spelas ihop.
Tabell för capo som visar transponering som förklarar hur du använder en capo samt hur tonerna ändras.

Spelbarhet

En gitarr täcker lite mer än tre oktaver, vilket kan jämföras med ett piano som täcker över sju. Detta betyder dock inte att gitarren är ett instrument med väldiga begränsningar. Rikedomen hos gitarren tillkommer bland annat genom alla olika tekniker som finns att tillgå och alla klangfärger som kan skapas genom olika spelsätt.

En gitarr behöver inte ”spelas in” som vissa andra instrument. Däremot förändras dock träet marginellt med tiden och det finns de som tycker att ljudet blir lite bättre efter ett tag.

Att tänka på när du övar

Artiklar om att spela gitarr

Här är en samling artiklar för dig som spelar gitarr.

Uppvärmning Några ord om varför det är bra att värma upp före ett spelpass och några tips på övningar för detta.

Undvik att få ont i fingertopparna när du spelar Några tips för dig som känner att du får ont i fingrarna när du spelar.

Tre sätt att överkomma problem med korta fingrar Korta fingrar utgör inget större hinder och dessa tre tips avhjälper de flesta eventuella problem.

Ackord med alternativ baston Här tittar vi på omvända ackord samt slash ackord där en alternativ baston läggs till ackordet.

Lär dig använda turnarounds Förklarar vad en turnarounds är och ger exempel på när dessa kan användas.

Rätt grepp för vänsterhanden
Lär dig hur du olika positioner hos vänsterhanden runt halsen påverkar ditt gitarrspel.

Skötsel och underhåll Saker att tänka på vad gäller förvaring, transport och underhåll av gitarren.

Öppen stämning Lär dig hur du spelar med öppna stämningar, även känt under sitt engelska namn open tunings.

Utvecklas som gitarrist Artikel som tittar på vilka faktorer som påverkar din inlärningskurva och ger tips hur du kan fortsätta utvecklas som gitarrist.

Olika sätt att spela F ackord Många har problem med F ackordet och här presenteras några alternativa grepp för detta ackord.

Olika sätt att spela Bm ackord Många har problem med Bm ackordet och här presenteras några alternativa grepp för detta ackord.

Olika sätt att spela A ackord Det är två vanliga problem som kan uppstå när du spelar detta ackord och här visas olika sätt du kan lösa problemen.

Gitarrspel och notläsning Behöver man kunna noter för att spela gitarr är grundfrågan som ställs i denna artikel.

Lär dig riff och konsten att komma på egna En lektion som exemplifierar typiska riff och ger tips hur du själv skapar riff när du spelar.

Arpeggion på gitarr En genomgång och förklaring av arpeggios.

Läsning för den vänsterhänta gitarrer Diverse tips för vänsterhänta och diagram med spegelvända ackord.

Inlärningskurvor i olika spelstilar En intressant artikel på engelska som tar upp aspekter om hur inlärningskurvor kan variera bland spelstilar och vilka kriterierna är när det gäller att bli bra på att spela gitarr. ("The Learning Curve of Various Styles of Guitar".)  

Introduktion för 12-strängad gitarr Lär dig hur det går till att spela på en 12-strängad gitarr.

Introduktion för basgitarr Fakta och grunder för basgitarren.

Introduktion för banjo Här följer en kort introduktion av banjon som på senare tid blivit alltmer på modet.

Introduktion för ukulele Här följer en kort introduktion för dig som är intresserad av ukulele.

annons